PCX-Muzax Compo 1995

Néha mikre rá nem bukkanok a neten...

1995-ben a számítógépes játékokkal foglalkozó PC-X magazin a demoprogramok készítői számára pályázatot írt ki, így a számítógépes zene készítőinek is. Akkor én is beneveztem ez utóbbi compóba és csodák-csodája meg is nyertem. Mondjuk a tendencia akkor az volt, hogy mindenki 10 perces unalmas technókat készített, én meg fogtam a gitárt - talán még a régi csehszlovák Cremonát - és felvettem, bedigiztem a gitárhúrok hangjait és azt szerkesztettem bele a dalokba (8 bites hangminták!) és inkább egyszerűbb rockdalokat adtam be a pályázatra. A hat beadott dal egy része a PC-n került megkomponálásra, de akadt olyan is amelyhez az ihletet a gitáron keresztül kaptam el, és csak később szerkesztettem modulba a dalt.

Persze a hangszerek egy részét én is más dalokból vettem. Ez is jó volt a régi modul zenékben. Könnyen bele lehetett nyúlni a számokba, és a midikkel ellentétben ki lehetett menteni belőle a hangmintákat. A midi dalok meg ugye hiába voltak szabványosak, ha minden szintetizátoron másképp szóltak.

A dalok S3M formátumban vannak és a ScreamTracker 3.2 modulszerkesztővel (tracker) készültek még a jó öreg DOS alatt (A Windows 95, csak 1995. őszén jelent meg) 33 MHz-es, 486-os PC-n, Soundblaster AWE32 kártyával, bőven az MP3 korszak előtt, a magyar internetezés hajnalán. A Funky.s3m fájlnevű dalba ráadásul különböző trükkökkel sikerült mikrofonnal felvett emberi hangokat, rádióműsor felvételét, zajokat is belecsempészni. Ebben nagy segítségemre volt Zsazsi is. Sajnos a dal hangmintái valahol a postázás körül megsérülhettek - ha jól emlékszem két floppin küldtem be az anyagot - mivel a PC-X újság CD-mellékletén már mindenféle sistergő zajok kerültek be egyes hangminták helyére.

Nos, megtaláltam a compóra beküldött anyagomat a neten (Scene.org) egy csomó helyre letükrözve. Istenem! 15 éves munkáim vannak a világ különböző tájain... :-)

A magazin valamikor '96 tavaszán hirdetett eredményt a pályázaton, addig minden egyes hónapban megjelent újságokuk CD-mellékletére felrakták a beküldött pályázati munkákat (itt a többiek anyaga). A hivatalos díjátadó 1996. nyarán a Műcsarnok internetkávézójában volt (ekkor neteztem életemben először, talán 500 Ft volt fél óra?!), ahol Bognár Ákos a PC-X, majd a PC-World főszerkesztője adta át a díjakat. A Muzax Compo nyerteseként egy dobozos Steinberg Recycle szoftvert nyertem (gondolom 1.0-ás verzió - volt benne egy-két floppy, meg egy felhasználói kézikönyv), amit aztán semmire se nagyon tudtam használni. Egyrészt a program dob loop-ok, groove-ok létrehozására szakosodott, másrészt én addigra már inkább Midik készítésével voltam elfoglalva a szabadidőmben.

Nos, ha kiváncsiak vagytok rá, a dalokat felraktam a SoundCloud-ra így meghallgatható akár online, MP3-ban pedig le is lehet tölteni, de a Scene.org-ról az eredeti S3M-ek is letölthetők meghallgathatók (elvileg lejátssza a Winamp, de nálam csak a VLC player, meg a Media Player indította el őket.)

Sok türelmet kívánok a dalok végighallgatásához (24:32)! :-)

PCX-Muzax Compo 1995 by attis

 ******* PCX-MUZAX COMPO *******
1995
Máté Attila

    __________________________________________
        ...And I Do Sam ...

ANDIDO_.S3M

        Csatorna : 6
        Lejátszási idô : 4:06
        A dal enyhe figyelmeztetést ad korunk pestisére
        az AIDS-re, de gondolhatunk a kábitószerre is.        __________________________________________
        Dal a reményről

DAL.S3M

        Csatorna : 8
        Lejátszási idő : 4:15
        Dal a reményről. A reményről, hogy a világ -ha teszünk
        érte- egyszer talán jobb lesz!            __________________________________________
        Dream Of Fairyland

FAIRYLAN.S3M

        Csatorna : 8
        Lejátszási idő : 4:06
        Angyalország álma            __________________________________________
        This is a Naiv Rock

NAIVROCK.S3M

        Csatorna : 8
        Lejátszási idő : 4:33
        Ez csak egy naiv rock!            __________________________________________
        False Rock Guitar

ROCKGUIT.S3M

        Csatorna : 8
        Lejátszási idő : 2:56
        A kis Hamis Rock Gitar!
__________________________________________
        Funky Party

FUNKY.S3M

        Csatorna : 9
        Lejátszási idő : 4:30
        Micsoda parti! (...funky?)            __________________________________________

PCX-MUZAX COMPO

Máté Attila
Nagyatád

**********

A dal a ScreamTracker 3.2v programmal készült S3M formátumban.
A DMP és MORGUL lejátszókon a nyújtás és a hangerő funkciók -a teszteléskor- NEM működtek megfelelően, ezért a lejátszáshoz a következő programokat ajánlom:
                        ScreamTracker 3
                        FastTracker II
                        MusicDiscPlayer
                        Midas
                        Cubic.